Communicatie in positie
Twee senior communicatieadviseurs staan aan de start van een meerjarig programma. Hun communicatiebijdrage kan nog variëren, al naar gelang prioritering van organisatie-en programmadoelen. Een heldere visie op de communicatiefunctie en -meerwaarde ontbreekt vooralsnog. Ook bestaan verschillende ideeën hierover naast elkaar. Vraag is hier helderheid in te krijgen en tot een strategische koers te komen, voor de korte en langere termijn.
We werken samen toe naar een strategiesessie van een dag met collega’s uit verschillende geledingen van de organisatie. Ook de programmamanager is aangehaakt. Voorafgaand vindt documentanalyse plaats en verdieping op de communicatie-uitdagingen in een aantal gesprekken. Denk bijvoorbeeld aan: verschillende doelen, kernboodschappen, eerdere communicatievisie op landelijke samenwerking. Ook is uitgebreid aandacht voor wie over welk puzzelstuk meedenkt en besluit. Dat gebeurt op basis van een krachtenveldanalyse.
“Wij hebben je ervaren als zeer punctueel, goed doorvragend (daarbij ook zoekend naar de vraag achter de vraag), goed luisterend, doelgericht en sensitief.”
Marie Jeanne, senior communicatieadviseur
Geleverde inspanning
- Verkenning van ‘vraag achter de vraag’ in gesprekken;
- Onderzoeken (online) documentatie over voorgenomen communicatieactiviteiten;
- Begeleiding krachtenveldanalyse;
- Ontwerp en facilitatie strategiesessie: de opgaven objectief bekijken, reflectief daarop verdiepen, interpretatief beoordelen en wegend besluitvormen;
- Uitwerken uitkomsten in advies;
- Verdiepen advies op concrete aanpak met opdrachtgevers.
“We vinden je een echte doorwrochte communicatieprofessional!”
Mirjam, senior communicatieadviseur
Opbrengst
- Antwoord op de vraag waartoe opdrachtgevers communicatie inzetten en wanneer programmamanager en beslissers daarover tevreden zijn;
- Strategische communicatiekoers, met uitwerking in aanpak en tijdslijn.