Stakeholderanalyse: hoe (her)ken je je ideale medespeler?
In het communicatievak denken we vaak in doelgroepen of ijkpersonen: de ideale burger, de perfecte medewerker. Tegenwoordig, in tijden van co-creatie en collaboratie praten we meer over stakeholders. Over mensen en organisaties die mede jouw bedrijfsstrategie en -richting bepalen. Die soms bijdragen aan productontwikkeling, of in een sector nieuwe initiatieven opzetten die je bedrijfsactiviteiten beïnvloeden. Hoe identificeer en beoordeel je deze stakeholders voor je MVO communicatiestrategie en -activiteiten? In deze blog 2 tips.
Tip 1: Maak een stakeholderweb en waardeer relaties
De auteurs van Mutual Sustainability stellen dat een organisatie in feite niet meer is dan de som van de relaties met haar belangrijkste stakeholders. Ze gebruiken een methodiek om relaties gericht in kaart te brengen en te waarderen door 100 punten te verdelen. Dit zorgt ervoor dat je ook werkelijk gaat sturen op de relatie en daar het belang voor je organisatie in opneemt. De auteurs claimen hiermee zelfs een nieuwe parameter voor succes te introduceren– naast geld! Los daarvan kun je deze methodiek ook toepassen om met communicatie effectief bij te dragen aan je bedrijfsdoelstellingen, vanuit de waarde van de relatie. Bijgaande animaties schetsen de mogelijkheden.
Tip 2: Analyseer individuele rollen
Flor Avelino van DRIFT’s Transitie Academie past het ‘Third Sector – model’ toe om nieuwe economische en sociologische stromingen te onderzoeken, waaronder zelforganisatie van burgers. Onderstaand figuur illustreert de plaats van het maatschappelijk middenveld, de zogenaamde Third Sector, in onze samenleving. De scheidslijnen tussen profit en non-profit, de formele en informele sector en tenslotte het publieke en private deel van de samenleving worden inmiddels door een steeds groter maatschappelijk middenveld doorgesneden. De zelforganisatie van burgers illustreert Flor vervolgens aan de hand van benamingen van de verschillende individuen die deel uitmaken van een bepaald segment.
Een eerste blik op het model doet mij denken aan de ‘denkhoeden van de Bono’, een creatieve werkvorm die je uitdaagt om als individu eens een andere pet op te zetten. Het schema geeft vooral aan dat iedereen vanuit verschillende (maatschappelijke) rollen individuele actie voor duurzame verandering kan ondernemen. En dat je dus ook mensen op die verschillende rollen kunt aanspreken. Werk als communicatieprofessional dus bewust met taal en tone of voice in de richting van je stakeholders. Dit helpt je om een boodschap de juiste betekenis mee te geven, zodat stakeholders de boodschap begrijpen en zich aangesproken voelen op hun individuele rollen en bijbehorende drijfveren.
Effect: op maat communicatie
Een voorbeeld van effectieve –ouderwetse- doelgroepsegmentering is de introductie van TOON door Eneco. Het bedrijf produceerde een aantal filmpjes en postte die op YouTube. Iedere versie spreekt een ander(e) stakeholdersgroep/publiek aan, gelinkt aan de rollen die Flor Avelino beschrijft.
- Het TOON-promofilmpje voor de consument: ‘Energie- en geldbesparing’ en ‘samen gaan we voor duurzaam’;
- Succesvolle ondernemer Annemarie van Gaal schetst de voordelen van TOON voor ondernemerschap.
Deel je ervaring over de ideale medespeler
Ik ben benieuwd in hoeverre jij in de communicatie met stakeholders relaties in kaart brengt en waardeert?! Kijk je vervolgens naar individuele profielen van de mensen wiens belangen een rol in je bedrijfsvoering spelen? Spreek je hen op hun persoonlijke drijfveren aan? Deel alsjeblieft je ervaringen met stakeholderanalyse en -communicatie hieronder met mij.