De duurzame belofte voeden met MVO communicatie
Eind juni 2015 ontvingen deelnemers van afvalverwerker Saver, watertechnologiebedrijf Xylem en normalisatie-instituut NEN de certificaten voor een succesvol afgeronde Masterclass ‘Haal meer uit MVO Communicatie en de ISO 26000 Zelfverklaring’. Initiatiefnemer Hans Kröder (internationaal ISO 26000 expert), trainers Elise Vonk (MVO communicatie deskundige) en ik kijken tevreden terug op de tweede jaargang van deze Masterclass.
In- en externe verankering MVO
In een drietal plenaire workshops en twee in-huis sessies werken de MVO/KAM-, Communicatie- en HRM-managers aan hun casussen. Uitdagingen liggen op het gebied van de (actualisatie) ISO 26000 Zelfverklaring, interne activatie (‘Hoe krijg je medewerkers mee met MVO’) en externe stakeholderdialoog (Hoe vertel je je MVO verhaal en identificeer je MVO businesskansen). Ons MVO Communicatie instrumentarium helpt hen om tot de kern van hun duurzame propositie te komen. Er worden stappen voorwaarts gezet om MVO – in- en extern – steviger te verankeren.
Het belang van de duurzame essentie
Het benoemen van urgentie en ambitie in sessies met MT en middenkader blijkt effectief. Zo formuleren de deelnemers ‘het waarom’ van MVO scherper en wordt het intern gevalideerd. Met onze BrandTree* komen ze tot hun duurzame merkessentie en vinden ze bouwstenen voor hun eigen inspirerende MVO verhaal. Hoe hoger op de Communicatieladder, des te meer betrokkenheid. Ook onderzoeken de deelnemers hoe ze collega’s meer betrokken zouden kunnen krijgen bij MVO. Onze Communicatieladder* geeft snel inzicht in de betrokkenheid van (groepen) medewerkers bij de duurzame doelstellingen van de organisatie. De ladder helpt ook bij het uitspreken van een ambitie voor intern draagvlak. In de in-huis sessies met MT en middenkader wordt besloten welke ‘tredes van de ladder’ van toepassing zijn en welke acties daarbij horen. Denk aan persoonlijke communicatie, aansprekende voorbeelden, ‘what’s in it for me’ en voorbeeldgedrag van directie en MT.
‘We hebben handige tools gekregen om op een andere manier naar onszelf te kijken. Maar ook meer vakkennis en tips voor verdieping op de 3 thema’s.’
Daphne Ansems de Vries, communicatieadviseur Saver
Samen sterker met MVO
Tenslotte passeren externe stakeholders de revue. Wie zijn je belangrijkste stakeholders? Welke iconen bieden business kansen? Waar zitten de directe aanknopingspunten voor het versterken van elkaars’ duurzame business? Hier gaat het over impact, de effect die de deelnemers met MVO willen bewerkstelligen. Over duurzame winst en waarde creatie via het Business Model Canvas. Daarnaast oefenen de deelnemers het eigen MVO-verhaal. Hoe breng je het over de bühne in een klantgesprek? En hoe organiseer je zo’n stakeholderdialoog in praktische zin?
‘Nog meer bewustzijn en informatie hoe over MVO te communiceren met onze stakeholders. Mede dankzij deze Masterclass is onze MVO communicatie in een versnelling terecht gekomen.’
Marcel Pomper, Xylem Water Solutions
De eindconclusie
‘Volg deze Masterclass, omdat je zoveel méér uit MVO kunt halen dan er nu in zit.’
Sandra Boersma, NEN
NEN ontdekt de kracht en waarde van ISO 26000 voor de eigen organisatie. Xylem ziet directe verkoopkansen met MVO en heeft een plan van aanpak voor het verduurzamen van leveranciers in Nederland. Saver heeft een aantal duurzame scenario’s uitgewerkt om de – voor hun – beste en meest onderscheidende duurzame focus aan te brengen. Alle deelnemers ervaren meer intern bewustzijn en motivatie voor MVO!
* onderdeel van praktisch instrumentarium (met ISO 26000 als uitgangspunt) om bedrijven en organisaties te verduurzamen: BrandTree (branding en positionering MVO), MVO Communicatieladder (intern draagvlak) & ‘7 stakeholdercommunicatiemomenten’ (marketingcommunicatie-instrument)