Blik op gesprekstechnieken

Drie verbeteropties voor communicatie op de werkvloer

verbeter gesprek op de werkvloer

Waar samengewerkt wordt zijn mensen met elkaar in gesprek. Op een inspirerende, tenenkrommende, uitnodigende of weerstand verhogende manier. Hoe is dit bij jou op de werkvloer? Zie je weleens situaties waar de nodige verbetering mogelijk is? Situaties waarin het communicatie-besef kan toenemen? Put dan uit onderstaande drie verbeteropties.

Vertrouwen hebben en krijgen

Even een notitie vooraf. Verbeteren van communicatie op de werkvloer lukt jou alleen als de betrouwbaarheid op orde is. Je moet weten waar je over praat (bekwaam zijn), integer zijn en van goede wil. Dit zijn kernmerken van een goede professional. Ze vormen de basis voor vertrouwen, en vormen aldus de basis voor een effectief gesprek. Overigens gaat het bij vertrouwen altijd om geven en ontvangen. Geef jij de ander voldoende vertrouwen en heb jij voldoende in de kast om het vertrouwen van de ander te krijgen?

1. Hokjesdenken

“Ik zie, ik zie wat jij niet ziet”. Mensen zijn met elkaar in gesprek, maar blijven bij hun eigen stokpaard hangen. Ze kunnen of willen het vertrek- of gezichtspunt van de ander niet zien. Zaak is dan om te gaan overbruggen. Om op metaniveau boven het gesprek te gaan hangen en bijvoorbeeld ieders behoefte, beleving en belang van het gesprek te benoemen. Dan pas komt op tafel te liggen waar het in het betreffende gesprek werkelijk over zou moeten gaan.

vertrouwen

2. Vastgeketende zinspatronen

Let eens op de taal en toon waarop je zelf en ook anderen spreken. Hoe vaak begin je een zin niet met een werkwoord? Met daarop volgend een vraag?

Heb je…?

Kun je…?

Zie je…?

Je zegt een ander eigenlijk onbewust wat er wel of niet moet gebeuren. Dat feit roept vaak al weerstand op, zodat je in vaste patronen blijft steken. Bijvoorbeeld: ‘Ik weet het (al) wel, en jij (nog) niet’. Of ‘Ik vertel jou wel wat de bedoeling is’. Dat kan snel weerstand oproepen, zeker er van hiërarchie geen sprake is. En als je beide competent in je werk bent.

Train jezelf in het stellen van open vragen. Begin je zinnen eens met ‘wat’, ‘wie’, ‘waar’, ‘wanneer’. Bijvoorbeeld: ‘wat zou er gebeuren als je voor deze tekst nu dit beeld kiest?’ De ander kan vervolgens haar/zijn mening in alle rust naar voren brengen. Jij kunt dan jouw mening daarnaast plaatsen: ‘Ik denk dat dat meer het effect oproept wat we beogen’. Ook als je in een leidinggevende positie werkt, kan deze manier van praten helpen om effectiever gesprekken te voeren.

3. Waarderende openingen

feedforward geven

‘Hoe staat het met het project? Wat gaat nu goed? En wat kan in jouw optiek beter?’. Dit is een waarderende manier om een gesprek te openen, afgeleid van de Appreciative Inquiry-methodiek. Het geeft je gesprekspartner de mogelijkheid om op een positieve manier openheid van zaken te geven. Aan jou dan de eer om haar of hem ook van feedforward* te voorzien. Om in jouw zinnen blijk te geven van oplossingsgerichte teksten, die de aanpak van het betreffende project ook werkelijk verder helpt. Bijvoorbeeld: ‘Ok, dus we merken dat onze volgers niet echt warmlopen voor deze Social Media-post. Hoe kunnen we een erachter komen wat wél werkt? Wie heeft laatst die tekstanalyse gedaan?’ Op deze manier zorgt de gesprekstechniek ervoor dat je elkaar beter verstaat en ook samen werkt aan het issue wat op tafel ligt.

 

Ik hoop dat bovenstaande technieken je op het spoor zetten van verbeterde gesprekken. En dat je wat vaker met die bril naar de interactie tussen mensen kijkt.

Laat je me weten welk van de drie verbeteropties jou wel wat lijkt?

 

*Ik spreek zelf liever van feedforward dan van het meest gebruikte woord feedback. Je intentie is namelijk dat de ander met jouw observaties vooruit (forward) kan en niet wordt teruggeworpen (back).

 

Relevante link

Liever luisteren naar drie gesprekstips? Hieronder vertel ik erover ;-).

 

 

 

Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter





Inspiratie in je mailbox

Ik stuur regelmatig e-mailberichten bij nieuwe blogs en vlogs. Wil je die ontvangen? Meld je dan aan.

Alle blogs en vlogs

Pak je podium!

22 november 2018 | 0 reacties

Wil je presentaties verbeteren? Pas dan 7 fases van ‘Hooggeëerd publiek’ toe.

Lees verder

Verhoog betrokkenheid van collega’s

8 oktober 2018 | 2 reacties

In veranderprocessen wil je betrokkenheid van collega’s verhogen: ontdek, ontwikkel en organiseer!

Lees verder

Naar gezamenlijke waardecreatie

11 juli 2018 | 0 reacties

Gezamenlijke waardecreatie vraagt om actie. Vier instrumenten voor de communicatiepraktijk.

Lees verder