Herijking kernopdracht team Marketing, Communicatie & Fondsenwerving
Stichting ALS Nederland wil de ziekte ALS op en van de kaart halen en gelden inzamelen voor onderzoek naar behandeling en genezing van zenuw-spierziekten ALS, PSMA en PLS. Bekend zijn onder andere de ‘Ik ben inmiddels overleden’ campagne, de Amsterdam City Swim, de Ice Bucket Challenge en de Tour du ALS. Aan de vooravond van herijking van het meerjarenplan van Stichting ALS wil het nieuwe team Marketing, Communicatie en Fondsenwerving helder beschrijven waar ‘zij van zijn’. Het ultieme doel is om 10 miljoen euro voor de goede zaak te werven.
Stap 1: invullen van positioneringsinstrument BrandKey, in ‘coaching on the job’ als voorwaarde voor een marketingcommunicatie-concept.
Stap 2: verheldering van de marketingcommunicatieopdracht in teamsessies en bijbehorende besluitvorming over ambitie, aanpak en strategie. Teambuilding is een afgeleid doel.
Aanpak voor communicatiekracht
-
Dagdeel invullen BrandKey-onderdelen, met deskresearch hieraan voorafgaand;
-
Toetsing BrandKey uitkomsten met directie en team (in huis);
-
Vaststellen BrandKey en vertalen in uitgangspunten voor externe communicatie;
-
Voorbereiding en facilitatie twee strategiedagen aan de hand van het Strategisch Communicatie Frame om te besluiten over de kernopdracht en de aanpak van het team Marketing, Communicatie & Fondsenwerving van Stichting ALS Nederland.
‘Het is fijn om met Christel samen te werken: ze is snel en snapt waar het over gaat zowel qua inhoud als proces. Dat is een effectieve combinatie!’
Frederique Kram, manager Marketing, Communicatie en Fondsenwerving
Opbrengst
Het team Marketing, Communicatie & Fondsenwerving weet:
- de merkpositionering van Stichting ALS Nederland;
- waar zij ‘van zijn’;
- wat de ambitie(s) voor de komende periode is/zijn;
- wat nodig is qua middelen, strategie en partnerships.
Daarnaast genereren de strategiedagen energie, integratie en dragen ze bij aan teambuilding.
‘Fijne teamcoaching: fexibel, doortastend, kundig en met ruimte voor gevoel’
Romy van der Steen, projectleider