Spring naar content

Vloeiend je communicatiestrategie ontwikkelen

Vijf fases uit Theory U

vlog communicatiestrategie ontwikkelen

Je gaat aan de slag met een communicatiestrategie. Omdat dat nu eenmaal de jaarlijkse cyclus is, of omdat je met een nieuw project start. Kijk eens naar de 5 fases van Theory U om je strategie te ontwikkelen. Het maakt de route makkelijker, omdat je weet wat je wanneer te doen staat.

Doe aan gezamenlijke duiding

Even een voorafje. Wees je ervan bewust dat in alle fases input van anderen nodig is. De basis daarvan zijn waardevolle relaties. Met collega’s, klanten, peers en directie. Dit maakt dat velen tegen strategie-ontwikkeling opzien: te traag, te intensief, lastige besluitvorming etc. Echter: door ook naar de fasering kijken, daar realistisch over te zijn én lef te tonen, help je elkaar ‘door de U heen’!

Organisatieontwikkeling met Theory U

Organisatieontwikkeling met Theory U. Esther de Haan & Eva Beerends, 2012

1. Met open blik (seeing)

Krijg zicht op wat er speelt, zowel extern als intern. En dan bedoelen we sentimenten en feiten in relatie tot de opgaaf van jouw organisatie. Of de missie, zo je wilt. Ook bespreek je eigen visie op communicatie, met bijbehorende rollen en functies.

Denk aan: wij werken aan vrede, maar heel veel mensen geloven eigenlijk helemaal niet dat wereldvrede haalbaar is. Geloofwaardig van ons werk is dus een issue. Of: wij vertegenwoordigen de belangen van allerlei zorgverleners. Die gaan echter gebukt onder regeldruk. In onze belangenbehartiging krijgt dit issue de nadruk.

Het vraagt een open, eerlijke, realistische blik op de werkelijkheid. Een ‘open mind’. Dat kan heel spannend zijn, omdat ook de ‘roze olifanten in de kamer’ benoemd moeten worden. Gesprekken in deze fase zijn dan vaak gebaat bij facilitatie.

2. Openheid en duiding (sensing)

De waargenomen feiten vragen vervolgens om interpretatie van de werkelijkheid. Dat betekent: erkenning voor de consequenties die ze in zich dragen. Een ‘open hart’. In het geval van de wereldvrede, bijvoorbeeld; als mensen dat doel niet geloofwaardig achten en wij vinden ons werk wél heel zinvol, hoe vertellen we dan wél op een geloofwaardige manier over onze projecten en resultaten? Dát is dan een communicatie-opgaaf.

Faciliteren Christel Berkhout

3. Concluderen en doorleven (presencing)

Bij fase 3 zit je onderaan de ‘U’. Waar staan we nu werkelijk voor op dit moment? Wat hebben we als organisatie te doen? Wat is de volgorde van feiten en consequenties? Durf te concluderen en te doorleven voor welke opgaaf je nu werkelijk staat!

Wat betekent dit voor ons als communicatieprofessionals? Of voor de professionals we bij ons werk en onze missie willen betrekken? De verbindingsofficieren? Een directie? Waarop willen we co-creëren?

Onderin de ‘U’ is het chaotisch. Dat moet je kunnen verdragen, om ook intuïtief te kunnen wachten op een helder inzicht. Op de focus. Je blijft uitwisselen over wat je waard bent. En over wat je daarmee bijdraagt aan organisatiedoelen.

4. Uitkristaliseren en consequenties afwegen (crystallizing)

Als de focus daar is, schakel je door naar fase 4. Wat hebben we voor acties en activiteiten nodig om van A naar B te komen? Hier praat je over de werkelijke strategie. Wie zou wat kunnen doen? Als de drang om te handelen groot is, zit je goed. Je sluit aan op waar de energie zit om vooruit te komen.

5. DOE-fase (prototyping)

Aan de slag dus, met (proef)projecten en pilots. Zet de voorlopers uit van de mogelijke acties en activiteiten om van A naar B te komen. Toets, proef, speel en neem de ruimte! Vertrouw op het proces dat je met open geest, hart en intuïtie bij de eerste drie fases hebt gedaan. Je zult merken dat je goed zit, en dat uit onverwachte hoek mensen aanhaken om samen projecten verder te helpen.

Kenmerken communicatiestrategie Wil Michels

Kenmerken strategie. Uit: Communicatiestrategie, Wil Michels 2016.

Strategie-ontwikkeling anno nu

Tenslotte: werken à la Theory U is mijn inziens passend bij een wendbare manier van werken.

Wil Michels licht dit mooi toe met de termen die passen bij ‘strategie nu’: ontdekken, voor de organisatie, gericht op interactie, verbeelding als bron en open.

Jouw dagelijkse praktijk?

Ik ben benieuwd of het fase-denken jou aanzet om op een makkelijker manier met strategie-ontwikkeling om te gaan. Laat je me hieronder weten wat voor jou werkt?

Liever luisteren?

Hieronder vertel ik erover, met enigszins schorre stem, waarvoor bij voorbaat excuses.

 

2 reacties

  1. Olivier Rijcken op 19 juni 2018 om 13:32

    Mooi hulpmiddel
    Ik denk dat het gaat werken!

    • Christel Berkhout op 19 juni 2018 om 17:01

      Succes, Olivier :-).

Laat een reactie achter





Inspiratie in je mailbox

Ik stuur regelmatig e-mailberichten bij nieuwe inspiratie. Wil je die ontvangen? Meld je dan aan.

Alle inspiratie

Faciliteren van hybride meetings

Wil je hybride meetings zó faciliteren dat goed contact mogelijk is? Hierbij een 4-punten overzicht van succesfactoren.

Lees verder

Verbeter digitaal samenwerken

Wil je digitaal samenwerken verbeteren? Drie tips voor een sprong in teamwork en verhoogde betrokkenheid.

Lees verder

Breng energie in videovergaderen

Meer energie bij videovergaderen nodig? Ontwerp je meeting, zet zintuigen aan en creëer verbinding.

Lees verder