Verhoog betrokkenheid van collega’s

3 O-woorden ter inspiratie

coverfoto Vat op verandering

Stel: je directie stippelt een nieuwe koers uit. Wil nieuwe diensten ontwikkelen, meer maatschappelijk verantwoord ondernemen of een organisatiewijziging doorvoeren. Jij wordt gevraagd om ervoor te zorgen dat ‘de communicatie daaromheen’ geregeld is. De betrokkenheid van je collega’s bij deze veranderingen is nodig. Of moet breder worden verhoogd. Hoe vlieg je zo’n vraag globaal aan? Ter inspiratie drie O-woorden: ontdekken, ontwikkelen en organiseren.

 

Fase 1: Ontdekken

Wat is het kader waarbinnen de verandering zich afspeelt? Je gaat als sensemaker aan de slag en ont-dekt de uitgangssituatie. Welke waarden liggen ten grondslag aan de beoogde koersverandering? Hoe zit het met verschillende drijfveren van medewerkers? Gaat het om een nieuwe visie? Of is het een merkgerelateerd issue? Heb je goed inzicht in de leiderschapsstijl van je directie? De cultuur van je organisatie? Gesprekken met sleutelpersonen, soms doorspitten van notities en sparren met collega’s bieden je vast de nodige aanknopingspunten.

Nu kun je de communicatie-lijnen uitzetten. Onder woorden brengen waar deze verandering om gaat. Je kunt vertellen hoe de huidige situatie eruit ziet. Een veranderbalans in woorden uitwerken. Je vormt een beeld over jouw visie op (de functie van) communicatie in dit proces. Grijp daarbij bijvoorbeeld terug op Strategisch Communicatie Frame.

 

Fase 2: Ontwikkelen

Welke noten heeft de directie op haar zang? Hoe staan verschillende collega’s erin? Wie is waarover aan in gesprek? Of aan zet? Jij pakt de regierol, als ‘volksmenner’, en doet voorstellen hoe en waar die diverse inbreng een plaats krijgt. Zodat de verandering in de richting van ‘B’ beweegt.

Je onderzoekt bestaande communicatiemiddelen en -activiteiten op mogelijkheden om de verandering te adresseren. Je doet voorstellen hoe en waar gecommuniceerd kan worden. Ontwikkelt (wellicht met anderen en/of externen) een concept, een titel, of zoekt een passend beeld. Schrijft het veranderverhaal, of vat dit in een filmpje. Zet creativiteit in en laat je inspireren!

Fase 3: Organiseren

Vervolgens ga je aan de slag met ieders communicatiebijdrage. Adviseert over de beste manier van communiceren. Je gaat organiseren. Het hands-on werk begint, waarbij je bijvoorbeeld de rol van communicatietrainer en/of gespreksbegeleider vervult.  

Het gaat om woorden, teksten, beelden, films. Vertellen, luisteren, gesprekken voeren, woorden duiden, betekenisgeven. Verbale en non-verbale communicatie duiden. Bewuste en onbewuste signalen opvangen. Allerlei on- en offline communicatiemiddelen en -activiteiten vinden plaats om met elkaar van A naar B te bewegen. Communicatie is veelomvattend!

Steeds belicht je:6 Schijnwerpers Vat op verandering Annemarie Mars

  • de richting van de verandering;
  • de beschikbare ruimte om mee te denken, in te vullen en te besluiten;
  • de relaties;
  • het sentiment en de reacties;
  • de regie en volgende stap

én reflecteer je op je eigen gedrag. Met steeds de metafoor van een expeditie voor ogen.

 

Jouw dagelijkse praktijk?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met ontdekken, ontwikkelen en organiseren van betrokkenheid. Schrijf je ze hieronder?

Liever luisteren?

Klik hieronder en beluister en bezie de 3 O’s in een vlog.

Interesse in een workshop ‘Hoe krijg je ze mee’?. Klik hier voor meer info en aanmelding.

 

 

 

Klik hier om een reactie achter te laten

2 reacties

  1. Lex Linsen op 9 oktober 2018 om 11:03

    Goed verhaal Christel.
    Graag geef ik ter illustratie daarvan twee voorbeelden van het gebruik van beeld om mensen te laten meedenken over wat er in de organisatie moet veranderen. Het eerste gaat over het ontwerp van een nieuw proces, en een tweede over verankering van MVO in de organisatie.

    1. Een kort filmpje over Mercon, een grote tankbouwer in Gorinchem. Het bedrijf zit in een ombouwoperatie van het primair proces en koos voor onze visuele aanpak door medewerkers in gezamenlijkheid een breed gedragen proces-infographic te laten ontwerpen die de nieuwe aanpak definieert: zie https://www.linsen.nl/blog/visual-consultancy

    Het tweede voorbeeld is een infographic over de vraag: Hoe waterschap HHNK MVO inbouwt in zijn bedrijfsproces: https://www.linsen.nl/wp-content/uploads/2014/12/HHNK-MVO.jpg

    Hartelijke groet
    Lex Linsen

    • Christel Berkhout op 9 oktober 2018 om 14:35

      Hallo Lex,

      Dank voor je voorbeelden als aanvulling. Klopt het dat je eigenlijk stelt dat met het ontwikkelen van infographics of een visueel verhaal het ontdekken, ontwikkelen en organiseren hand in hand gaan?

      Bij je eerste voorbeeld valt me op dat je praat over ‘op één lijn brengen’ en ‘werkgeheugen’ aanzetten. Mooi effect!

      In het tweede voorbeeld herken ik de items van ISO26000, maar vind ik het geheel wat summier in uitwerking. Deze infographic lijkt vooral bedoeld ter attendering en bewustwording in het dagelijkse werk: ‘hier gaat MVO over’ en ‘denk op drie momenten aan MVO’. Daar voorzie ik nog wel dat uitwerkingen in gedrag nodig zijn. Wat doen medewerkers van het waterschap nu juist wel en niet als het gaat om MVO?

      Nogmaals dank voor je reactie,
      groet!
      Christel

Laat een reactie achter





Inspiratie in je mailbox

Ik stuur regelmatig e-mailberichten bij nieuwe blogs en vlogs. Wil je die ontvangen? Meld je dan aan.

Alle blogs en vlogs

Pak je podium!

22 november 2018 | 0 reacties

Wil je presentaties verbeteren? Pas dan 7 fases van ‘Hooggeëerd publiek’ toe.

Lees verder

Verhoog betrokkenheid van collega’s

8 oktober 2018 | 2 reacties

In veranderprocessen wil je betrokkenheid van collega’s verhogen: ontdek, ontwikkel en organiseer!

Lees verder

Naar gezamenlijke waardecreatie

11 juli 2018 | 0 reacties

Gezamenlijke waardecreatie vraagt om actie. Vier instrumenten voor de communicatiepraktijk.

Lees verder